Mad du skal undgå når du er gravid

Fødevarer som du bør undgå, under din graviditet.

Alt hvad du spiser og drikker under din graviditet, passerer din moderkage, hvorefter det gives videre til dit barn. Derfor bør du være opmærksom på, at du indtager en sund og varieret kost.

Det du spiser og drikker, påvirker dit barns helbred og visse fødevarer kan udgøre en direkte fare for dit ufødte barn. Let forarbejdede fødevarer såsom fuldkorn, magert kød, frugt og grøntsager og fedtfattige mejeriprodukter bør danne grundlag for din kost – og for at gøre det hele lidt lettere, har vi lavet en liste med de fødevarer, som du bør undgå, mens du er gravid.

 

Rå animalske fødevarer

Rå animalske fødevarer – såsom råt kød, rå østers, muslinger, sushi, upasteuriserede æg og rå kagedej, kan indeholde mange bakterier, vira og parasitter. For at reducere risikoen for fødevarebårne sygdomme, skal kød, fjerkræ og fisk gennemsteges. Hvis du spiser sushi, så vær opmærksom på at fisken skal have været nedfrosset i mindst et døgn ved minus 20 grader. Derved dræbes parasitter og orm, som kan være i fiskekødet.

LÆS OGSÅ:  Træning under 3. trimester har fordele for dit barn

Visse skaldyr og fisk

Store rovfisk – såsom sværdfisk, haj, gedde, rokke og helleflynder. – har en højere koncentration af kviksølv i forhold til andre fisk. Kviksølv forstyrrer den normale udvikling af et voksende barns hjerne og nervesystem. Spis ikke mere end 100 g. om ugen af de store rovfisk.

Gravide og ammende kvinder må spise op til 350 g. fisk og skaldyr om ugen, med lavt indhold af kviksølv.

Lever og levertran

Du bør undgå lever og levertran, da det indeholder meget A-vitamin. For store mængder A-vitamin kan give misdannelser hos fosteret. Du kan godt spise leverpostej.

Visse oste

Oste som er lavet af upasteuriseret mælk kan indeholde listeria bakterien. Den kan være skyld i øget abortrisiko, for tidlig fødsel og dødfødsel. Du bør derfor undgå brie, camembert, feta, rocqefort og frisk ost, med mindre der er garanti for, at det er lavet af pasteuriseret mælk

Lakrids

Du bør holde igen med lakridserne og spise maks. 50 g om dagen. Lakrids indeholder et stof, som kan give ødemer og forhøjet blodtryk.

LÆS OGSÅ:  Kostråd under din graviditet

Alkohol og koffein

Alkohol (øl, vin eller spiritus) forvrænger cellerne i at udvikle ilt og næringsstoffer, der forhindrer normal fosterudvikling. Bivirkningerne af alkohol i livmoderen er permanente.

Store mængder af koffein fra kaffe, te, sodavand, energidrikke, og andre drikkevarer kan øge risikoen for abort, reduceret fødselsvægt, og dødfødsel. Man anbefaler at begrænse koffein forbruget til 200 milligram om dagen.

Overskydende kalorier

Opnår du for meget vægt under din graviditet, kan det true dit helbred samt øge risikoen for overvægt hos dit kommende barn.

Der skal selvfølgelig være plads til lækkerier såsom is, chips, og kager under graviditeten, men det er vigtigt at spise sunde og varierede fødevarer, som giver dit barn næringsstoffer til en sund udvikling.

 

Spiser - eller skal din baby spise - økologisk?

LÆS OGSÅ:  Babymassage: hvorfor og hvordan du kommer igang

Se resultater

Indlæser ... Indlæser ...
(Besøgt 231 gange, 1 besøg idag)

Tilmeld nyhedsbrev