Træning under 3. trimester har fordele for dit barn

Motion og træning under din graviditet kan holde din stigende fedtprocent i skak, reducere din risiko for svangerskabsdiabetes, mindske ubehag og gøre fødslen lettere. Ny forskning viser sågar, at jævnlig træning, især efter 29 uger, ligeledes har en mængde fordele for din baby.

Fød en sund og rask baby

I en undersøgelse, hvori der deltog 826 mødre samt deres babyer, fandt forskerne ud af, at mødre der trænede i deres tredje trimester, fødte babyer med mindre kropsfedt, ifølge tidsskriftet Obstetrics & Gynecology. Kvinderne der brændte flest kalorier gennem tredje trimester via træning, fødte gennemsnitligt babyer med 41,1 g mindre fedtmasse i forhold til de kvinder, der udøvet mindst træning.

“Prænatal træning kan reducere mængden, af den glukose og det fedt som mødre har til rådighed for deres babyer dermed hjælpe dem til at vokse mere optimalt,” siger Dana Dabelea, MD, ph.d., lektor ved University of Colorado School of Public Health samt forfatter til undersøgelsen.

Hvor meget motion skal man lave?

Selv hvis du ikke var aktiv tidligere i graviditeten (tak, morgenkvalme), er det aldrig for sent at begynde at bevæge sig. Under tredje trimester udvikler dit barns fedtvæv sig mest, så det er da, at træning og motion kan kan høste den største dusør, siger Dr. Dabelea.

LÆS OGSÅ:  Hvor længe går der før man taber sig på maven efter fødsel?

Bare rolig: Du behøver ikke at være en maratonløber for at høste frugterne. “Kvinder i den mest aktive gruppe havde typisk et fuldtidsjob, havde flere aktiviteter i hjemmet – og gik enten ture, svømmede, eller cyklede et par minutter hver dag,” forklarer Dr. Dabelea. CDC anbefaler at man laver 30 minutters fysisk aktivitet med en moderat intensitet – såsom rask gang de fleste af ugens dage under hele din graviditet.

 

Hvad læser du mest om omkring graviditet og babyer? (vælg op til 3 svar)

Se resultater

Indlæser ... Indlæser ...
(Besøgt 75 gange, 2 besøg idag)

Tilmeld nyhedsbrev